نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل مریم بومی آمریکا جنوبی است و یکی از اعضای خانواده مارچوبگان به‌حساب می‌آید. این گل بسیار زیبا و معطر بوده و به‌همین‌دلیل طرفداران زیادی دارد. هرجایی از دنیا را که ببنید، این گل طرفداران زیادی دارد و همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد در ایران هم به کاشت و پرورش گل مریم مشغول شوند.
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گیاه شناسی گل مریم

این گل یکی از بهترین و خوش‌بوترین گل‌ها به‌حساب می‌آید و از آن در صنعت عطرسازی استفاده‌ می‌شود. همین موضوع باعث شده که کاشت و پرورش گل مریم همیشه مورد توجه بسیاری از گلخانه‌داران قرار بگیرد. علاوه‌بر بوی خوش، این گل ظاهری زیبا هم دارد و گل‌های آن معمولا پر تراکم یا کم تراکم هستند؛ این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید بد نباشد بدانید که گل مریم بین 45 تا 90 سانتی‌متر رشد خواهد کرد. این گل نماد نجابت، پاکی و صداقت محسوب می‌شود و درصوتی که آن را به کسی هدیه دهید، یعنی به پاکی و نجابت او مطمئن هستید.
 

نگهداری از گل مریم

خاک مورد نیاز گل مریم:

این گیاه به خاکی سبک، شنی با زهکش خوب احتیاج دارد تا آب را در خود نگه ندارد برای این که خیس و غرقابی ماندن خاک یکی از دلیل های پوسیدن ژوخه های مریم است. برای تقویت خاک می توانید اندکی کود بسیار پوسیده گاوی یا خاک برگ و یا پیت موس هم اضافه کنید.
 
یک ژوخه مریم را می توانید در یک گلدان بکارید و در انتهای فصل رشد هم بچه ژوخه ها را بیرون نیاورید تا در سال بعد در همان مکان رشد کرده بزرگ شوند و به اندازه گلدهی برسند و گل تولید کنند ولی به یاد داشته باشید که این عمل در پایان باعث تراکم بیش از حد ژوخه ها در یک گلدان می شود و تراکم بالا یکی از علل عدم گلدهی مناسب این گیاه است.
 
بدین ترتیب لازم است که هر ۵- ۴ سال نسبت به تقسیم توده ژوخه های این گیاه اقدام کنید. برای کوددهی به گیاه می توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی (شبیه کودهای ۸- ۸- ۸) هر ماه یک مرتبه استفاده کرد.
 

آبیاری گل مریم:

خاک باید دائما مرطوب باشد ولی در آبیاری آن نباید افراط کرد زیرا سبب پوسیدن سوخ می شود. از طرف دیگر، درصورتی که خاک خشک باشد رنگ شاخ و برگ سبز - آبی تیره و کیفیت گل کم می شود.
 
پیش از کاشت سوخ ها باید زمین را آبیاری کرد تا رطوبت مناسب برای سبز رنگ شدن سوخ آماده می شود. تا زمان سبز رنگ شدن سوخ ها باید از آبیاری بستر جلوگیری کرد. رطوبت زیاد در سبز رنگ شدن امکان دارد سبب پوسیدن سوخ ها شود و این در زمان گلدهی روی نمو گیاه اثر منفی داشته و سبب کاهش کیفیت عملکرد گل می شود.
 

نور مناسب گل مریم:

این گیاه به مکانی پر نور و با نور مستقیم آفتاب لااقل به مدت ۵- ۶ ساعت در روز احتیاج دارد تا بتواند به خوبی گل دهد. وجود سایه یا کمبود نور یکی از علل عدم گلدهی، ریزش غنچه ها، پریدگی رنگ برگ ها و باریک و برخاستن برگ ها می باشد.
 

دمای مناسب گل مریم :

پیاز مریم به سرما حساس بوده و در زمستان باید از خاک بیرون بیاید و در انبار نگهداری شود. در صورتی که دمای هوا در فضای باز، بین ۳۰- ۲۰ درجه سانتیگراد باشد میزان تولید پیاز به بالاترین اندازه خود می رسد. دمای باصرفه مراقبت بوته مریم ۲۹- ۱۵ درجه سانتیگراد می باشد و زیرا گیاه به سرما حساس است دمای پایین ۱۰ درجه سانتیگراد به آن ضرر می رساند.
 

کوددهی گل مریم :

استفاده از کودهای موجود در بازار حاوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای رشد گیاه موثر است. اما به صورت کلی و در صورت استفاده از خاک مناسب، مریم معطر به تغذیه زیادی احتیاج نداشته و به کودهای آلی و غیر آلی به خوبی جواب می دهد و باید از کودهای تکمیلی برای آن استفاده کرد.
 

نحوه کاشت مریم گلی در گلدان:

کاشت مریم گلی در گلدان به دو روش کاشت مستقیم از طریق بذر و کاشت غیر مستقیم از طریق تقسیم بوته امکان‌پذیر است. بهترین زمان برای کاشت این گیاه از طریق بذر، اواسط دی تا اواسط فروردین و تکثیر از طریق تقسیم بوته، در پاییز صورت می‌گیرد. مراحل کاشت این گیاه به شرح زیر است:
 
۱. بذر مریم گلی یا نشاء آن را از مراکز تولید گل و گیاه تهیه کنید.
۲. برای کاشت از طریق بذر، بذر گیاه را در عمق سه تا چهار سانتی‌متری خاک بکارید و فاصله بذر‌ها از یکدیگر را ۵۰ سانتی متر در نظر بگیرید.
۳. اگر از گلدان استفاده می‌کنید، از گلدان‌هایی با دهانه ۱۰ سانتی‌متر برای کاشت یک بذر، و از گلدان‌هایی با دهانه بزرگتر از ۱۵ سانتی‌متر برای کاشت سه بذر بهره بگیرید.
۴. بذر مریم گلی در شرایط نور کافی و دمای مناسب، حداکثر بعد از ۱۰ تا ۱۵ روز جوانه خواهد زد.
۵. زمانی که گیاه مریم گلی کوچک است، باید محیط کشت گیاه را همواره مرطوب نگه دارید، ولی زمانی که گیاه بزرگتر شد، فقط زمانی که خاک اطراف گیاه خشک شد، آبیاری را انجام دهید.
۶. اگر بخواهید از روش تقسیم بوته برای کاشت گیاه مریم گلی در گلدان این کار را انجام دهید، قلمه سالم و بدون آفت را از گیاه جدا کرده و برای کاشت گیاه جدید از آن استفاده کنید.
۷. در شرایط ایده‌آل و نور کافی ۸ تا ۱۱ هفته زمان برای گلدهی گیاهان لازم است و اولین  گل‌های گیاه اواسط تابستان ظاهر می‌شوند.
۸. مریم گلی پنج تا هفت سال سال عمر می‌کند. رشد گیاه درسال اول کند است و گلدهی تا اوایل تابستان همچنان ادامه می‌یابد. 
 

نکات مهم در رابطه با گل مریم

• دمای مناسب برای نگهداری پیاز گل مریم در انبار ۵/۴ درجه سانتیگراد است.
• پیاز گل مریم باید در آفتاب کامل و در مکانی دور از باد کاشته شود.
• مقدار تولید پیازچه ها به زمان کاشت، عمق، فاصله کاشت و حاصلخیزی خاک بستگی دارد.
• زمان کاشت پیازها با توجه به اندازه آنها تعیین می شود.
• خاک مناسب برای کشت گل مریم باید سبک، حاصلخیز و با زهکشی خوب باشد.
• اگر آبیاری به موقع انجام نشود کیفیت گلهای تولید شده پایین می آید.
• وجین علف های هرز و کنترل آفات و بیماریها در پرورش گل مریم ضروری است.
• زمان برداشت گل برای بازارهای دور زمانی است که ۲-۱ گلچه تحتانی باز شده اند و برای بازارهای محلی زمانی است که نیمی از گلچه ها باز شده باشند.


منابع
https://dombarg.com
https://www.beytoote.com
https://setare.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.